Äntligen!

Nu är äntligen den offiiella Dukan-boken översatt till svenska och möjlig att beställa hem på 2-3 dagar fraktfritt från Adlibrisför 169:-.
Snabba fakta om Dukan dieten:

* Ingen frukt under de två första faserna är tillåten, däremot får du äta grönsaker vissa dagar under cruisefasen eller den andra fasen.

* 1,5 matskedar/dag havrekli är rekommenderat under attackfasen, öka till 2 msk per dag under Cruisefasen, öka sedan 0,5 msk för varje resterande fas, Alltså 2,5 msk under sammanslagningsfasen, och 3 msk under stabiliseringsfasen.

* Den högsta tillåtna procentandelen av fett på mejerivaror är 3% om man ska följa dieten strikt. Det är också rekommenderat att inte äta mer än 1 kg mejeriprodukter om dagen om man ska följa den strikt.

Om dukan dieten

Dukan Dieten

Dukan dieten är dieten för dej som vill gå ner i vikt snabbt och lätt men tycker det skulle kännas svårt att helt avstå från bröd, potatis och bröd för resten av livet som många andra dieter rekommenderar.

Dukan dieten ger en snabb viktminskning och motiverande viktminskning vilket gör det lätt att fortsätta tills du nått din målvikt.

I Sverige är Dukan dieten ganska ny men börjar uppmärksammas mer och mer i tidningar och annan media. Fransmannen och dietisten Pierre Dukan är upphovsmannen till dieten och han har över 30 års erfarenhet som dietist och har sålt över 2,5 miljoner böcker om hur man går ner i vikt.

Att gå ner i vikt när det finns sådant överflöd av mat runtom oss inte är naturligt enligt Dukan, det blir för svårt för de flesta och de flesta ger upp innan de nått sitt mål.

Dukans diet går ut på att gå tillbaka till de livsmedel som åts av den primitiva människan, protein och grönsaker, och så mycket vi vill av dem. Dukan dieten består av 4 st olika faser, de kallas för

  • Attackfasen
  • Cruisefasen
  • Sammanslagningsfasen
  • Stabiliseringsfasen
I den första fasen i Dukan dieten, Attackfasen håller man sej till endast protein och magra mjölkprodukter i några dagar, inte mer än 10 dagar. Under denna fas sker oftast en ganska snabb och väldigt motiverande viktnedgång, det är dock mest vatten så drick mycket vatten, gärna kolsyrat vatten. Nästa fas är Cruisefasen, då äter man som under Attackfasen men lägger även till vissa tillåtna grönsaker vissa dagar. Denna fas gäller tills du nått din målvikt. Men tillslut i den tredje fasen även kallad för Sammanslagningsfasen så blir det tillåtet att även äta spannmål i lagom stora mängder, som potatis, pasta och bröd. Men det man måste göra är att en dag i veckan  äta enbart protein. i den sista fasen av Dukan dieten Stabiliseringsfasen så kan du äta i princip som du vill utan att överdriva förstås, lagomt stora portioner och ingen tårta, hamburgare och pizza varje dag såklart. Även i denna fas behåller du en dag då du enbart äter som under Attackfasen. Denna fas löper livet ut eller så länge som du vill hålla din nya trivsel-vikt.

Eftersom man med Dr Dukans diet tillslut kan återgå till att äta ”normalt” så är detta en metod som passar de som inte kan stå ut med att helt sluta äta bröd, socker och andra ”godsaker”. Den relativt snabba viktnedgången speciellt i början av Dukan dieten gör att det känns väldigt motiverande att fortsätta. Det är dock mycket vatten som försvinner från kroppen i början så därför är det väldigt viktigt att dricka minst 1,5 liter vatten om dagen. Ställ in en flaska med te gurkvatten (se till att inte få med någon gurka under proteindagarna) och försök dricka upp hela under dagen.

Innan man börjar med denna dieten bör man sätta upp ett mål, eller helst flera del mål med ett slutmål. Fundera ut vad du vill väga. Handlar det om mycket övervikt så dela in i flera delmål för att hålla motivationen uppe.

Förutom att man ska följa denna diet så ska man även försöka promenera ca 30 min varje dag.

Om jag missat något så säg gärna till. Jag är själv nybörjare inom dukan dieten så tips välkomnas tacksamt :)

Här kan du läsa mer på Dukan dieten på Dr Dukans egen websida. Där kan du fylla i lite information om dej själv, som din längt vikt m.m så beräknas din “ultimata” vikt. Du får även fram hur lång tid det beräknas ta i varje fas av Dukan dieten och när du troligtvis kommer att nå din målvikt.

Läs vidare om de olika faserna inom dukan dieten här!

 

Annons:


13 Responses to Om dukan dieten

  • therese says:

    hej, det jag undrar är bara är det inte tillåtet med ngn form av olivolja i attack samt cruise fasen? hur kan man annars göra kyckling o kött i ugn samt senare steka grönsaker? mkt tacksam för svar

    • lisaosten@gmail.com says:

      Det går bra att använda lite olivolja, men så lite som möjligt. Det som rekomenderas vid stekning är att gnida in pannan med olivolja med hushållspapper. Så det är bra om man använder en teflonpanna eller en panna som inte det inte bränner fast vid så lätt. Jag brukar bara ta en skvätt olivolja i pannan och hälla ur det överflödiga. När jag gör i ugnen så penslar jag bara lite lätt på.

  • therese says:

    Hej o tack för svar, vad kul att det går så bra för alla (fast visst är jag avundsjuk) är inne på dag 5 nu och jag har bara gått ner 1.6 kg… alla andra går ju ner hur mkt som helst… det är väl i första fasen som man går ner som mest? Vet inte vad jag gör för fel, är det som så att jag kanske äter för lite, äter 3 mål om dagen samt att jag går en morgonpromenad på 30 min sedan en timmes promenad på eftermiddagen? vänligen hör av dig…

  • lisaosten@gmail.com says:

    Hejsan Therese, hm, ja man brukar gå ner ganska mycket första fasen men det mesta är bara vatten. Det är samtidigt viktigt att dricka mycket vatten. Dricker du tillräckligt med vatten tror du? Minst 1,5 liter om dagen, men helst mer.

  • therese says:

    Hej igen, ja jag dricker en himla massa vatten… ca 2.5 liter per dag. Äter jag för lite (3 mål per dag), går jag för mkt… äter jag för fet fisk (lax + rökt makrill)… känns inget vidare alls, vill ju inte avbryta heller…

    • lisaosten@gmail.com says:

      Hm, ja det är svårt att säga, men det är ju olika hur fort man går ner i vikt. När väger du dej? Väg dej samma tid, på morgonen det första du gör när du vaknar tex när du är tom i magen. Egentligen rekomenderas väl torsk före lax eftersom lax är en så pass fet fisk om än bra fetter. Du kan ju prova gå över till en magrare fisk o se om det händer något. Men jag tycker ändå att du ska gå över till cruisefasen också om du inte redan gjort det, du kommer fortsätta att gå ner även i den speciellt under dagarna du bara äter protein :) Även om det går sakta så går det neråt iaf.

  • therese says:

    hola, nu har det börjat hända grejer i alla fall, har liksom du ca 10 kg att gå ner… låt det gå fort nu bara så man kan börja käka (hm lite glass :)

    • lisaosten@gmail.com says:

      Haha, låter bra, ja vissa dagar är man så otroligt sugen på saker, ena dagen är det kladdkaka nästa glass :P

  • Malin says:

    Hej!
    Ville bara bidra till konversationen och meddela att jag dag 4 i Attackfasen gått ner 1,4 kg och jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Jag kan inte motionera något alls pga en operation nyligen. Alla är vi väl olika antar jag! :)
    Håller tummarna för oss alla! :)

    • lisaosten@gmail.com says:

      Du kommer säkert också hinna tappa endel innan du går över i cruisefasen, o fuskar man inte som jag gjort ibland fortsätter det neråt i en stadig takt även då :) Jag har inte heller motionerat som man “ska” göra. Jag har inte gått varenda dag, o det har ändå gått neråt :) Lycka till! Även om man knappt behöver det då det verkar nästan omöjligt att misslyckas så länge man håller sej till dieten :)

      • Malin says:

        Eller hur! Jag tycker denna dieten passar mig alldeles utmärkt för man ser resultat snabbt och gör jag inte det tappar jag motivationen direkt. Idag är min sista dag i attackfasen och imorse hade jag tappat totalt 2,2 kg i min attackfas. Mycket nöjd! :)
        Ärligt talat så kör jag inte stenhårt, jag steket t.ex i liiiite margarin, tycker inte om att steka i olja. Man får väl modifiera som man tycker passar en :)
        Imorgon ser vi fram emot lite grönisar! Hej grönsaksdipp till fredagsmyset! ;)

  • micaela says:

    hur blir det ifall man tränar mer? jag promenerar ca 60-80minuter 4-6 gng i veckan samt styrke tränar 4gånger i veckan. Orkar man det och blir resultatet lika bra ändå?

    undrar också över mängderna mat, hur mycket kan man äta av varje?

    • lisaosten@gmail.com says:

      Det blir nog bra resultat även om du tränar. Bara man äter tillräckligt mycket borde det gå bra. Är väl främst under attackfasen man gärna kan “ta det lugnt” någon dag.